dennis.2

Dennis Bruin (trailrunner, mountainbiker, wielrenner, snowboarder en surfer)

Leeftijd: 43 jaar
Over mij:
Van jongs af aan ben ik al bezig met sport, ik ben begonnen als gymnast in mijn vroege jeugd. Even later kreeg ik veel belangstelling voor voetballen en tennissen en bracht ik dus veel tijd door op voetbalvelden en tennisbanen.
Vanaf mijn 12e jaar kwam daar het windsurfen bij, al snel was ik verslaafd aan deze watersport. Een drive om te surfen was voor mij vooral het gevoel van vrijheid en het spelen met de elementen. Eerst op de fiets met een fietskar richting het Alkmaardermeer, vervolgens richting Egmond Aan Zee. De “surf fever” had mij te pakken, ik ging er helemaal in op. Ik kon zelfs werk vinden in de surfbranche. Via dit werk kwam ik ook in aanraking met het snowboarden, ook hier kon ik goed m’n ei kwijt: het is een mooie afwisseling op het surfen in de zomer. Windsurfen maakte plaats voor golfsurfen (surfen zonder zeil), deze vorm van sport heeft mij heel veel gebracht in het leven. Om te kunnen genieten van de mooiste (weers)omstandigheden ben je welhaast genoodzaakt te reizen ..wat natuurlijk geweldig is! Ik heb redelijk wat mooie plekken van deze aardkloot kunnen bezoeken om mijn sport ten volle kunnen uitoefenen.

Na een vervelende breuk van mijn scheenbeen en enkel kreeg ik dystrofieklachten. Na een jaar aangeklooid te hebben, en met pijn en veel beperkingen, kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk niet meer in staat zou zijn om mijn geliefde sporten te kunnen beoefenen. Ik raakte behoorlijk diep in de put, en de combinatie van medicijnen en niet sporten zorgde ervoor dat ik behoorlijk aankwam in gewicht, tot een max van 97 kg. Hier aanbeland heb ik besloten dat het zo niet meer kon. Door de beperking van mijn enkel waren mogelijkheden om te sporten beperkt. Maar vastbesloten om de artsen te laten zien dat ik nog niet was afgeschreven, en met pijn, ben ik gaan bewegen.  Ik begon met wandelen door het duin en na een week - ondanks de pijn - ben ik langzaam gaan dribbelen. Na een aantal weken was ik in staat om van Egmond Aan Zee naar Egmond Binnen te rennen, simpelweg door het doen. Ik voelde me als Rocky, ik ben ook menigmaal het duin op gerend. Na een paar maanden werd ik benaderd door een fysiotherapeut om mee te gaan trainen op de atletiekbaan van Trias. Hier heb ik met goede begeleiding een nieuwe drive ontwikkeld, al gauw waren de overtollige kilo’s weg en de passie voor sporten kwam terug. Elk rondje op de atletiekbaan werd een feestje, het woord ‘ moe’  bestond niet meer. En na twee jaar intensief trainen was ik in staat om ook me oude geliefde sporten weer op te pakken,  en kon er weer volle bak gesurft worden.


Door alle looptrainingen ben ik erachter gekomen dat het duursporten mij veel plezier bracht. Ik was al in aanraking gekomen met het Mtb-en en net als vele mensen in onze regio ben ik daarbij ook gaan strandrijden .. iets wat ik ook heel leuk vind en waar ik veel van mijn energie in kwijt kan. Ook op competitief gebied.
Een lange periode beoefende ik veel verschillende duursporten, dit jaar heb ik me weer wat meer toegelegd op het lopen, op trailrunning. Dit is een snelgroeiende tak van duursporten en hardlopen (quote: Mudsweat and trails).

Wat is Trailrunning?
Trailrunning wil zeggen: off-road hardlopen, door de natuur, over smalle paadjes (Trails) en met natuurlijke hindernissen zoals heuvels/bergen, rotsen en beekjes. Steeds meer lopers zoeken deze uitdagingen op in de natuur; om te ervaren hoe fraai de omgeving is en om de rust te ervaren. Op zoek naar meer beleving in plaats van meedoen aan massale evenementen, het lopen over asfalt met de continue focus op snelle(re) tijden. Eenzelfde beweging/tegenreactie hebben we ruim twee decennia geleden gezien bij het fietsen, waarvanuit het mountainbiken is ontstaan.

Voordelen van Trailrunning
Iedere loper loopt weleens een stuk off-road, of bouwt deze manier van lopen bewust in het trainingsprogramma. Het voordeel is dat je minder op snelheid en meer op gevoel loopt. Dit speelse karakter maakt lopen minder stresserend. Iedere stap die je zet is anders door de wisselende ondergrond, dus een goede concentratie is belangrijk. Door trails te lopen bouw je meer kracht op in je benen en krijg je sterkere enkels. Het is ook een training voor je bovenlichaam doordat je continu moet ‘balanceren’. De zachtere en afwisselende ondergrond beperkt de impact op gewrichten, waardoor je makkelijker langere afstanden kunt lopen.
Doel: ik heb mezelf dit jaar tot het hoge doel gesteld: het lopen van de ultra-trailrun ‘The Tenerife Bluetrail’. Een 100km ultratrail met 6800 hoogtemeters wat 15 tot 20 uur in beslag gaat nemen .. een monstertocht dus .. om een dergelijke tocht te kunnen volbrengen moet ik wel heel fit zijn en dat ben ik niet alleen met (eenzijdige) looptrainingen..
Dorssports draagt bij aan mijn algehele fitheid. Ik dacht dat ik redelijk fit was, maar uit testen bleek dat er nog veel punten ter verbetering zijn. En daar ben ik nu volle bak mee aan de gang. Onder persoonlijke begeleiding van Jeroen en ook Donald wordt er gewerkt deze verbeterpunten dmv krachttraining en core stability training.

De weg naar Tenerife is te volgen op:
https://www.facebook.com/trailsplitters
of
https://www.facebook.com/bruindennis
Mocht je een keer mee willen trainen, stuur mij dan een berichtje via bovenstaande Facebookpagina’s.

 

Nieuws:

Contact

072 - 533 04 03

Dorssports
Het Maalwater 2
1852 RH Heiloo

Contact formulier